hackinginquiry.org

HOW IPSO LETS THE PRESS BURY
ITS MOST FLAGRANT HOWLERS

HACKEDOFF

THE CAMPAIGN FOR A FREE + ACCOUNTABLE PRESS



FRONT PAGE FAILURES How IPSO lets the press bury its most flagrant howlers

TEN TIMES AS MANY PEOPLE
THINK A CORRECTION SHOULD
ALWAYS BE THE SAME SIZE AND
PLACE AS THE ARTICLE THAT
BREACHED THE STANDARDS CODE
THAN THINK IT SHOULD BE LEFT
UP TO THE EDITOR TO DECIDE

A 2017 YOUGOV POLL

CONTENTS

PSS - W 3
e e N ;
TR Pori - )
e T :
R AT B Y Mo o proper remecty (IR T "
WionghTinked to & sex.offarler... ..and a botched coreaiinti NN 2
i PO R B Vi -
Pt isled  but IPSOlIbN SabasMails wretched carection” | B 7
O DAL S T R £



When IPSO was set up by the big corporate
newspapers we were told it would be the
toughest press regulator in the western world. It
would impose million-pound fines. It would mount
big investigations. It would deliver “upfront”
corrections.

More than two years on — and they have been
two years in which few could dispute that press
conduct has often been outrageous - there
has not been a single fine and not a single
investigation. Not one. IPSO can't even detect a
problem worth looking into.

Take front-page corrections and adjudications.
What has IPSO done about those? We examine
that here.

If a newspaper gets something badly wrong on
its front page it's only right that the correction
appears on the front page too. Similarly if a
newspaper refuses to admit the error and IPSO
rules against it, the published adjudication —
exposing the breach - should be of equivalent
prominence to the breach.

That way:
* as many of the original readers who were
misled can find out the truth

* anyone damaged by the breach gets a fair
remedy and

» there is a sufficient consequence for the
newspaper that lessons are learned and
repeat breaches are deterred.

IPSO claims that it agrees there should be front-
page corrections for serious front-page errors. It
even boasts that this shows how tough it is.

But IPSO does not deliver. The numbers
tell the story.

We have identified 26 front-page stories that
even IPSO accepted contained a code breach.’

* In 10 cases — 38 per cent — nothing at all
appeared on the front page. In other words,
although a publication got something wrong
on its front page, IPSO allowed it to bury any
reference to the mistake on an inside page.

* In 14 cases — 54 per cent — all that IPSO
required on the front page was a small, token
reference to what had gone wrong, usually
tucked into a corner and often in terms that
did not make the paper’s failure clear to an
ordinary reader.

In just two cases, both of them local papers,
did a correction appear on a front-page but
in neither case did IPSO require it, it was
positively offered by the newspapers.2 &3

* In other words, 92 per cent of the time
(or 100 per cent if you happen to be a big
national paper) IPSO fails to deliver genuine
front-page corrections — and that is for
errors so bad even this sham regulator is
prepared to admit they have happened.

IPSO has the power to require a
newspaper to publish a front-page
correction or adjudication. But it is
so in thrall to its industry masters
that it chooses not to use it.

hackinginquiry.org

Notes 1 - 3 see page 21.

02



FRONT PAGE FAILURES How IPSO lets the press bury its most flagrant howlers

HE SUN RECKLESS

SLAP ON THE WRI

In November 2015, the Sun published the
front-page headline: ‘1 in 5 Brit Muslims’
sympathy for jihadis’. This was just 10
days after the Bataclan and other attacks
in Paris, a moment of high security alert

across Europe when many British Muslims
reported feeling the heat of suspicion and
even hostility. The danger of provoking

EXCLUSIVE: SHOCK POLL hatred and violence against innocent

people was very high.

@ @ ‘WAKE-UP As was very quickly pointed out, the Sun’s
CALL AFTER headline was not supported by the data in
In rl EA'EEE.“]? the poll. Nobody had been asked whether
T i e they had sympathy with jihadis. Instead,

Ml Iias same emnathy
b Thean e foma. S| Tha

they were asked whether they had
sympathy with ‘young Muslims who leave

® T B
ey .,:,":." the UK to join fighters in Syria’. Fighters in
i Syria are by no means exclusively jihadis,
TIMEFIR o but the Sun chose to ignore this. Nor did

BAITAIN T0 6. -
S"UPLDE['&J the Sun mention that sympathy for these
‘young Muslims’ was actually falling.

In arare step, even the polling organisation
distanced itself from the Sun's story,
saying: ‘Survation do not support or
endorse the way in which the poll's
findings have been interpreted.’

03



hackinginquiry.org

Confronted by a front page in the Sun that

was not only misleading but also reckless
and even inflammatory, IPSO decided
that there was no need for a front-page
correction. Page 2 would do. There was no
requirement even for a token reference on
the front to the fact that the country’s Muslim
population had been maligned on the basis
of false information. Instead IPSO just asked
the Sun to print the IPSO adjudication on an
inside page on the grounds that the majority
of the original report had been published
on pages 4 and 5. In other words, because
the front-page story was significant enough
to extend to the inside pages, the “remedy”
could be downgraded to one buried inside.

All that appeared was a dense legalistic
piece of text and a minimal heading.
Approved by IPSO, the text disguised what
the complaint was about and which paper
it was levelled at. Even the heading “IPSO
ruling is upheld” was nonsensical, and
should at the very least have read “IPSO
upholds complaint against the Sun”.

04



FRONT PAGE FAILURES How IPSO lets the press bury its most flagrant howlers

UEEN BACKS BREX
HE SUN MOCKS IPS

e T The Sun's notorious '‘QUEEN BACKS
BREXIT' headline was published on
9 March 2016, in the run up to the
EU referendum. Buckingham Palace
complained on the same day. Ten weeks
passed before IPSO published its

EX@LUSI;‘ZJE:{B“OM;BSHELL adjud'ication, even though it C|8'lims on its
-' M;_ OVEREUR@EE @TE website to offer speedy resolution.

LR
CO

IPSO concluded - it hardly had a choice
given the weight of evidence - that the
headline was not supported by the Sun's
‘story’. In other words, even in the opinion
of a tame ‘regulator’, the country’s biggest-
selling paper (owned by a fabulously
wealthy company) managed to get a front-

page headline wrong on a matter of national
importance — a headline undoubtedly seen
by millions.

What sanction did IPSO impose? The Sun
was instructed to print, not a correction or
apology, but the formal IPSO adjudication.
And it was told to put this, not on page 1
but on page 2, a location which, as all in the
newspaper industry know, would allow it to
pass unnoticed by many readers, if not most.
On page 1 there only had to be a ‘reference’,

1 s :
ottt aboet he woes an Elwen

b ey g T which was duly buried at the bottom.

05



RULES AGAINST SUN'S QUEEN HEADLINE -3

NGE 2

hackinginquiry.org

The paper's response was telling. The
editor, Tony Gallagher, who had personally
approved the misleading headline, declared
publicly that he had no regrets and, whatever
the ‘regulator’ had said, would not hesitate
to do the same again.

This case shows everything that is wrong
with IPSO. If ever a front-page mistake cried
out for a front-page correction of equal
prominence, this was surely it. But faced
by a powerful national paper the ‘toughest
regulator in the western world’ administered
only a slap on the wrist — and then stood by
silently as the paper’s editor publicly mocked
its authority. No meaningful sanction; no
lesson learned. If even the Queen can't
expect decent treatment from IPSO, what
chance is there for the rest of us?

06



FRONT PAGE FAILURES How IPSO lets the press bury its most flagrant howlers

S0 FAILS ON CHILD

"B LANCASHIRE A B okt couning IPSO ruled that the Lancashire Evening

Post had breached a child's privacy. The
paper published five pixelated photographs
— taken from a parent's Facebook page —
to draw attention to the fact that the same
photos had been used on a website where
they were used for sexual gratification.

But the pixilation was insufficient. Some
people were able to identify the child. (We
have blocked out their faces so they can't
be identified at all).

CITVKIDS ON

SAVE 20%
WHEN YOU
SUBSCRIBE

Try us for your Next| ™ 7 oy
Workwear Order [ SMART w IMAGE
- W 0 R K W EAR
w /OPEN to the Trade/Public
et (R | o R Wi Dt 5

(Mext to Pinocchios Restaurant)
nageworkwear.co uk

07



RIVACGY —AGA

hackinginquiry.org

This isn't a new problem - and it's a
scandal that IPSO has not taken serious
action. In Hacked Off's 2015 dossier The
Failure of IPSO we highlighted two cases
where poorly pixelated pictures led to
vulnerable children being identified — one
of them a victim of sexual abuse.

IPSQO’s remedy in this case was pitiful. The
original article was on page 1 with follow-
up reporting and comment on pages 8
and 9, but IPSO said the adjudication
could be printed on page 9, with only a
front-page ‘reference’. It also took IPSO
82 days — nearly three months - to reach
this decision.

08



FRONT PAGE FAILURES How IPSO lets the press bury its most flagrant howlers

NGORROBORATED

URIED CORREGTION

KENTISH

KM: GAZETTE

Wk ||.L kfcanteriury I [ I kmim ¥05tm
]

jaclmon—ﬁtopo

S

Refugees spark E
pupil safety fears|

I Asylum seekers lie about age to get themselves educated
I Men in their 20s being placed in schools with 1l-year-olds
B Heads complain little is known about their backgrounds

FOR THE FULL REPORT - SEE PAGES 8&9

UP TO 40% OFF leading qualiry brands

FeirnmZetre
Event

09

IPSO ruled that the Kentish Gazette had
inaccurately claimed that migrant ‘men in
their 20s are lying about [their] age and
going to schools’ as the paper had proved
unable to substantiate this assertion.
Astonishingly, the newspaper defended
its use of a stock photo of adult refugees
by claiming that otherwise it would have
had to breach the Editors’ Code by using
a photograph of the actual children at
school — and IPSO said that was fine.

IPSO’s remedy was again pitiful. Whilst
the original article was on page 1 with
follow-up on pages 8 and 9, IPSO said the
adjudication could be printed on page 9,
and needed only a front-page ‘reference’.

Moreover, it took a staggering 141 days -
almost five months — after the complaint
was made, for an adjudication to be
published.




hackinginquiry.org

pso complaint
upheld - adult
asylum seeker
N schools

10



FRONT PAGE FAILURES How IPSO lets the press bury its most flagrant howlers

“DRAMATIG AND SIG
ERRORS — NO PRO

IPSO ruled that the Daily Express had
wrongly claimed that English is ‘starting
to die out’ in schools and that English was

‘hardly heard at all' in some schools. In
its ruling even IPSO recognised that the
claim was ‘both dramatic and significant’
and ‘was substantially undermined by the
inaccuracies’. However it still only saw fit
to require the adjudication to be published
on page 7, with just a small front-page

reference.

The article had been billed as a ‘special
investigation’ and concluded that English-
speaking pupils are ‘becoming a minority
in hundreds of classrooms’. However the
Express only used the data for pupils for
whom English wasn't their first language
and also failed to include data relating to
those in this group who spoke English as
a second or third language. The Express
claimed in its defence that the omission
of the key words ‘as a first language’ had
not been a deception but was ‘a style of
writing'.

Special investigation
uhere:nmiut-rungtodiem

MORE than 300 different Uy Glles Shaldrkck
languages are now spoken
in :E‘rﬁ:iu 's sme i
Daily Express  special |
investigation reveals.
A decades-Jong open doos
poliey on lmenlgration hos

311 dialects and some schoals  TOAN TOPAGLT

1



hackinginquiry.org

CANT”

REMED

IPSO Rullng The Ird
required the Daily Expr e
uphald complaint on o

12



FRONT PAGE FAILURES How IPSO lets the press bury its most flagrant howlers

RONGLY LINKED T
..AND A BOTCHED GO

The Edinburgh Evening News published a
front-page ‘teaser’: a picture of a house
with the caption ‘Who lives in a house
like this?' but wrongly referred readers
to pages 4 and 5 for the full story. These
pages featured an entirely unrelated article

0. PALARDD'S
Bl

about a man convicted of sexual offences
— while the story about the complainant’s
house appeared on pages 6 and 7.

When the householder complained that
the paper had inaccurately suggested that
a sex offender lived in his home, IPSO tried
to resolve the complaint through mediation
- a process that helps newspapers avoid
clear-cut verdicts and which is described
by some complainants as ‘designed to wear
them down'. This particular complainant,
however, refused to just accept a £50
donation or a letter of apology.

Killer dad in
suicicle vow

AT

with his son blore
he smathered himi’

13



ARECTIC

A SEX OFFENDER...

hackinginquiry.org

IPSO, now obliged to take action, required
a correction to be published, but not on the
front page. Itappeared at the bottom of page
2. Worse still, the correction identified the
complainant by name — even though he had
not been named in the original publication.
In other words the correction made things
worse instead of better.

In the face of this, IPSO simply took the side
of the paper, stating that it was ‘unfortunate
that the complainant had been on holiday
at the time at which the correction was
published, and so had not been able
to approve it. Rather than admonish
the paper, IPSO simply ‘welcomed the
newspaper’'s willingness' to remove the
offending correction from the website and
with it the complainant’s name.

14



FRONT PAGE FAILURES How IPSO lets the press bury its most flagrant howlers

HE EXPRESS AND ITS

‘The press must take
care not to publish
inaccurate, misleading
or distorted information’

So says the Editors’ Code of Practice -
the code that IPSO claims to uphold.

No newspaper that believed IPSO actually
did its job would have published the story ‘98
per cent say NO to EU deal: Forget talks with
Brussels and quit NOW, urges new poll'. But
the Daily Express did, and on the front page.

The article gave the impression that this was
a serious, representative poll carried out
by a third-party professional organisation,
but it wasn't. It was a survey printed in the
previous day's edition where readers were
invited to call a premium rate phone line
and pay to register their response to the
question. The Express presented this as
a significant political event.

98% SAY NO
T0 EU DEAL

Forget talks with
Brussels and quit
oW, urges new poll

2 Dk, g

15

It wasn't the first time that the Express had
published ‘polls’ of its own readers and
dressed them up as something else — witness
such headlines as '92% want to quit the EU’
and '70% say we must ban new migrants’.

So what did IPSO do to uphold the code in the
face of this blatantly misleading journalism?
How did it act to protect newspaper readers
from misleading information and to ensure
the Express learned its lesson and stopped
presenting half-baked surveys as proper polls?

Well, even IPSO had to rule that the Express
had failed to provide any evidence to support
the headline assertion and had published
seriously inaccurate information. IPSO only
required the Express to print its adjudication
on page 2, with just a token ‘reference’ on
page 1. Hardly anyone who was misled would
be any the wiser. And it most certainly would
not have been a deterrent to publishing further
similar claims.

IPSO rules against Daily




hackinginquiry.org

0DGY EU CLAIM

As it was bound to do, IPSO found that the
Express had seriously misled its readers with

unsubstantiated claims that the vote to leave
the EU had ‘boosted’ house prices. In fact,
the Hometrack figures used related to the
period running up to the EU referendum -
not after. The figures showed instead that the
Brexit vote had no effect on house prices.

IPSO agreed to the placement, wording and
headline of the published adjudication — but
this tiny front-page reference to page 8 is all
it could muster.

EU EXIT
BOOSTS
HOUSE

PRICES

Dwners acress mhele
country see big rises

1IPS0 rules against Daily Express B




FRONT PAGE FAILURES How IPSO lets the press bury its most flagrant howlers

UBLIC MISLED —B

TAMPS MAILS WR

Mail

Daily

As politicians squabble over border
controls, yet another lorry load of
migrants arrives in UK declaring ...

ERE |
FROM " §
EUROPE

BQUELRZED in oig By James Skeck
sterage boxes, thep  ans Jason Gravs
larry Inad af migrants

b, wluere

17

Just ten days before the EU referendum, the
Daily Mail ran a front-page splash: ‘We're From
Europe. Let us in!" illustrated by a photo of
refugees in a van in East London.

The problem with this was that the remarks by the
refugees were recorded, and in the recording they
could very clearly be heard to say they were from
Irag and Kuwait. They did not say what the Mail's
front-page headline claimed. They weren't from
Europe. Their case had no possible relevance to
the EU referendum, as the Mail had insisted it did.

The Mail corrected the story next day on page 2, in
just 54 words, blaming ‘a reputable news agency’
(the same excuse that was used by the Sun for its
Hillsborough outrage in 1989 - huge, powerful
news organisations hiding behind small, often hard-
up local outfits).

Four months later IPSO managed to agree that the
story was wrong and the Mail had breached the
Editors’ Code. Was it unhappy that a spectacular
front page headline error, and one of obvious
political significance, had been corrected only on
page 27? Did it stick up for the principle of front-
page corrections for front-page errors? It did not.
It concluded that the small, grudging correction,
blaming somebody else and claiming the excuse
that others had made the same mistake, was
‘appropriately remedied’ and that a requirement to
republish the correction on the front page would be
‘disproportionate’.



hackinginquiry.org

PSO RUBBER-
HED CORRECTIO

18



FRONT PAGE FAILURES How IPSO lets the press bury its most flagrant howlers

Just weeks before the 2015 General
Election, The Times claimed on its front page
that Labour's tax policies would directly
affect all working families. IPSO found that
the headline and opening paragraph were
‘clearly inconsistent’ with the rest of the
article. The Times published a correction
prior to the imminent General Election but
it was buried on page 24 in the bottom left-
hand corner, and appeared a full nine days
after the initial complaint.

only VAN WGSSQ)A

ouses in Hardy cuuntn P ————

O True cost ol Mililenl % spemling s reased b

1N THE BEWS
Prams ta honaur D) Vaccing for el

19

Labour’s £1 ,000 tax on fam1lles

ISLEADING GENE

The complainant requested a correction of equal
prominence - claiming that the only way of
correcting a prominent front-page headline is with
a front-page correction. Only after the General
Election did IPSO agree that the Times should
publish something more ‘duly prominent’ — but
could not bring itself to request anything more
than a small front-page reference. Therefore, a
further eight days later, the Times reluctantly
printed the small front-page reference, and re-
printed the inside correction... But a further
four pages back..

. on page 28.

£7 billion:
the cost ol
resciing
parliament

bzl Zamaipe el

Greek banks on brink of |
collapse as savers panic

Ipso ruling

The Independent Press
Standards Organisation
has required The Times ol
republish a correction to .
an article on Labour’s 1ol
plans following an uphzidll
complaint. Page 28




Around the same time, the Daily Telegraph
misled the public but without any real
censure at all. IPSO ruled that the Telegraph
had published inaccurate information in
its front page story “Sturgeon’s secret
backing for Cameron”, without including
her denial. But by way of correction, IPSO
only required the paper to publish a tiny
footnote on its front-page directing readers
to the adjudication published on page 2,
more than three months after the article was
published and long after the election.

Sturgeon’s
secret
backing for
Cameron

PR

ELECTION GLAIM

TFS0 uphaolds
Nieala Smrgeon

hackinginquiry.org

20



FRONT PAGE FAILURES How IPSO lets the press bury its most flagrant howlers

ONCLUSIO

IPSO Chairman Sir Alan Moses has claimed:

“Never before have there been any front page
corrections dictated by a regulator...ever.

For the first time newspapers are required
under their imprint, under their banner in their
daily or Sunday edition, what we the regulator
require them to print...the correction is not
their story - it is ours.™

No one reading these pages could believe that
IPSO is sincerely committed to the principle of
front-page corrections for serious front-page
errors. IPSO’s record on this — especially with
national papers — is simply abject.

In the power relationship between the big press
companies and IPSO, IPSO is servant, not
master. It dare not mount investigations. It dare
not impose fines. And it dare not tell the Sun or
the Mail or any other big paper to put an honest
correction or apology on its front page when it
has made a mistake.

The regulator has been well and truly captured
by the industry. Any idea that, as for any other
industry regulator, IPSO should act in the
interests of individual citizens and society at NOTES
large, as identified and set out by Parliament, ...

is still-born. Seven decades of failure have o )
K 1. www.hackinginquiry.org/other-news/26-front-page-stories/
taught us that only truly independent press
. . i ings-and- jon- ing/?id= -
regulatlon can be effective. As these pages 2. www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=02182-16
show, IPSO is not independent of the big 3. www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ruling/?id=02184-14

papers and is not effective. 4. www.ipso.co.uk/media/1133/reality_regulation.pdf

HACKEDOFF

THE CAMPAIGN FOR A FREE + ACCOUNTABLE PRESS

21



hackinginquiry.org




FRONT PAGE FAILURES How IPSO lets the press bury its most flagrant howlers hackinginquiry.org

With thanks to the brave victims of press abuse,
persistent IPSO complainants, the general
public and our supporters who continue to
generously support our campaign.

FRONT PAGE FAILURES How IPSO lets the
press bury its most flagrant howlers - July 2017

Design by. Mr Gresty (Studio)

ITS MOST FLAGRANT HOWLERS

HACKEDOFF

THE CAMPAIGN FOR A FREE + ACCOUNTABLE PRESS



