BL-2020-000824

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE
BUSINESS AND PROPERTY COURTS
BUSINESS LIST

IN THE MATTER OF THE MOBILE TELEPHONE VOICEMAIL INTERCEPTION
LITIGATION

BEFORE: THE HONOURABLE MR JUSTICE FANCOURT

BETWEEN:
EVAN HARRIS
Claimant
and
NEWS GROUP NEWSPAPERS LIMITED
Defendant
STATEMENT IN OPEN COURT

1. In this action for voicemail interception and misuse of private information, | appear for

the Claimant, Evan Harris. Dr Harris was elected MP for Oxford West and Abingdon in
1997 a seat he held until 2010. In his role within the Hacked Off Campaign (in 2011
and subsequently), he was heavily engaged with the Leveson Inquiry and creating
opportunities for victims of press abuse to put the case for reform of newspaper
regulation to senior politicians. From 2016 Dr Harris has worked as a specialist
paralegal researcher and consultant for the Claimants in the “phone-hacking” litigation

against News Group Newspapers (“NGN”).

The Defendant, NGN, is the publisher of The Sun and the News of the World
newspaper, which has (or, in the case of the News of the World before its closure, had)

an extensive readership in this country and abroad.

In 2016, NGN sought to strike out from any claim all allegations that The Sun was
involved in unlawful information gathering. This was rejected by the Managing Judge,
disclosure was ordered and in March 2017 a number of documents were disclosed,
including a memo sent in late January 2006 by a News Desk Secretary to a News Desk

Executive at The Sun. That email appeared to show that The Sun’s News Desk had



obtained the itemised home phone bill of someone whose identity was redacted by
NGN, and listed the “ten most commonly dialled numbers” but again these were
redacted. The Court ordered the unredaction of the emails and disclosure of any related
emails, and by the end of 2017, it was clear to Dr Harris that the itemised phone bill
was that of his friend and close associate, Simon Hughes MP, and it appeared to Dr

Harris that it was used by The Sun to “out” Mr Hughes as having called a gay chat-line.

Emails, disclosed in the litigation and seen by Dr Harris, between members of the News
Desk appearing to circulate Mr Hughes’ private phone billing data, and from the Editor
to her Deputies and Associate Editors about how the story should be presented and
published, suggested to Dr Harris that journalists at The Sun had obtained and were
analysing private telephone information. This revelation shocked Dr Harris, because he

considers that this was not lawful newsgathering and that should have been obvious.

Dr Harris believes that these documents were obtained by the police from News
International in 2012 during Operation Weeting. As such, Dr Harris believed that NGN
must have known about this when it sought to strike-out claims of unlawful activity at
The Sun in 2016. Dr Harris is aggravated by this and the vehement denials of any Sun
involvement in unlawful information gathering by News International executives

including in their sworn statements to both the Leveson Inquiry.

In late December 2017, when NGN was required to unredact the “most commonly
dialled numbers” it emerged that one of them was the mobile phone number of Dr
Harris. Dr Harris considers that the frequency, time and length of calls to him from the
landline of Mr Hughes was and is a private matter, which The Sun had no business in

obtaining.

Then, in 2018, Dr Harris was shocked to discover that, when the itemised records of
calls from NGN to the “ten most commonly dialled numbers” in January 2006 were
disclosed, there were several short calls from the Wapping HQ “hub” telephone to his
mobile number. Dr Harris believed these calls were suspicious of phone-hacking
because he did not recall ever being called at that time by any journalist working for
The Sun or the News of the World, both based in Wapping. Dr Harris believes that this

was evidence that his voicemails had been intercepted in January 2006.

In 2020, Dr Harris brought a claim for misuse of private information against NGN. Dr

Harris believed that subsequent disclosure indicated that he had been targeted in or



10

around May 1998 by a private investigator called Steve Whittamore, who appeared to
be acting on the instruction of a journalist who, at the time, was working for the Features
Desk at the News of the World. Dr Harris believes the disclosed material shows that Mr
Whittamore was commissioned to “turn” the ex-directory number of Dr Harris’s London
flat and to carry out credit traces on some of Dr Harris’ former addresses and at least
two relating to his ex-wife’s family, both of which actions Dr Harris considers to be
unlawful. Further disclosure led Dr Harris to believe that, around the same time, he was
the target of surveillance by Mazher Mahmood and his team, as shown by records of
several payments made to a photographer who Dr Harris believes worked with Mr
Mahmood. Dr Harris was especially concerned as he believed he had been targeted by
Mr Mahmood who-he believes was engaged both in widespread unlawful information
gathering, and in falsifying evidence provided to the police, other authorities and the

Courts.

Disclosure provided by NGN in 2020 showed that 384 calls were made from NGN'’s
Wapping HQ to Dr Harris’ mobile number between 5 September 2003 and 9 December
2011. Twenty of these were made after the closure of the News of the World in 2011,
and therefore Dr Harris believes these must have come from journalists working at The
Sun. 232 of these calls were under two minutes in duration and are therefore highly
indicative of phone hacking in Dr Harris’ view. Given the volume of voicemails Dr Harris
received, particularly during his ‘phone free’ periods in Parliament or constituency
surgeries, and the time it would have taken to listen to the totality of all messages
received, Dr Harris contends that the remaining 152 calls, which exceed two minutes

in duration, are also indicative of phone-hacking.

Other than a handful of calls from the Parliamentary lobby, and very occasional calls
from The Sun’s specialist health correspondents, Dr Harris’s position is that he was
never phoned by NGN journalists. In Dr Harris' view, there are only three published
stories about him in The Sun or thé News of the World during the entire period, 1997-
2010, which were the result of anything other than the quoting of Dr Harris’ news
releases, or the reporting of his speeches or Parliamentary contributions. Dr Harris
believes two of these articles to be the product of unlawful information gathering. Dr
Harris believes there is no legitimate explanation for the volume of calls to his mobile
from the Wapping Hub. In its Defence, NGN stated that “it is reasonably to be inferred
that the Claimant had legitimate contact by telephone with journalists at News
International during the period to which the call data relates” but otherwise “is unable

to admit or deny” the allegation.



11

12

13

14

Furthermore, Dr Harris was appalled to see disclosed documents indicating to him that
private investigator activity, which he considers to be unlawful, had been directed by
The Sun and the News of the World against some of his close friends and associates,
including senior Parliamentary colleagues. Worse still as far as he was concerned, the
call data that NGN was required to disclose revealed that several friends, colleagues
and campaigners, on whose mobile phones he had left private messages, had similar
patterns of calls, which those colleagues told him were not, in their view, explained by
anything other than voicemail interception. These calls to Dr Harris’ phone and some of
his associates continued into the period after the News of the World had closed and
during the Leveson Inquiry. Such calls were made to the phones of Leveson Inquiry
witnesses including Tom Watson MP, Norman Lamb MP, and Rt Hon Vince Cable MP
Dr Harris believes that disclosed documents show that private investigator activity
(which he considers to be unlawful) was directed against Hugh Grant (with whom Dr
Harris was working closely at Hacked Off) a few days prior to Mr Grant giving evidence
at the Leveson Inquiry in November 2011.

NGN have made no admissions of liability (in relation to phone hacking and other
unlawful activity carried out at the News of the World and The Sun, including by its
Political Desks) in this claim, thereby placing the onus on Dr Harris to prove his case
at trial. Dr Harris found this refusal to own up to any wrongdoing to be a particular

source of aggravation.

Dr Harris has endured what he considers was serious aggravation during the bringing
of his claim. In its Defence, NGN claimed that Dr Harris claim was statute barred
because he brought it more than 6 years after the events he complained about and
that he had sufficient knowledge, or could with reasonable diligence have gained
sufficient knowledge, by 2014 (ie 6 years before his claim) to formulate a claim that he
was a victim of phone-hacking or unlawful information gathering. Dr Harris considered
this “Limitation Defence” added insult to injury because it was NGN'’s position in this
litigation in 2016 that the Claimants’ application for permission to amend their generic
particulars of claim in order to add allegations relating to The Sun (and the Features
Desk of the News of the World at the time that Dr Harris alleges that it targeted him)

should be refused.

Further, NGN'’s pleaded position was that because of his role at Hacked Off, he had

detailed knowledge as to the allegations of unlawful voicemail interception and unlawful



15

16

17

18

information gathering made against the Defendant more than 6 years before he brought
his claim. Dr Harris finds this argument to be an insulting attack on his integrity, not
least because his ignorance of The Sun’s alleged involvement was based on denials by
senior NGN executives at the Leveson Inquiry, Select Committee hearings and
elsewhere. He finds it especially aggravating given that he was a Core Participant at
the Leveson Inquiry and invested considerable time and cost in attending almost every
day for a year to seek to understand what the Defendant had done, and he has
dedicated the last 10 years of his professional life to expose wrongdoing at NGN and

by executives at News International/News UK and News Corp.

Dr Harris has, to his deep consternation, seen documents which have led him to believe
(and plead) that in late 2010, and again in 2011, Senior Executives at NGN were
involved in what looked to him like a large-scale plot to destroy emails. That allegation
is denied by NGN. Dr Harris believes the evidence suggests, as is also pleaded in his
claim, that a false allegation was created by NGN to the effect that-Dr Harris’ former
colleagues Gordon Brown MP and Tom Watson MP were seeking to obtain or purchase
or had obtained or purchased private email data and that this was used as an excuse
to destroy incriminating material. Mr Brown and Mr Watson have told Dr Harris that that

was most definitely not the case.-

In the run-up to the trial of the remaining claims in the current wave, NGN offered to
settle the claim (specifically on the basis of a non-admission of liability at The Sun).
The parties agreed terms of settlement in this matter as set out in an agreed signed
order that was submitted to the Court on 5 October 2021, which provides for payment
of substantial damages (the quantum of which is confidential, though not at Dr Harris’
request), undertakings to the Court and for payment of Dr Harris’ reasonable legal costs

in relation to the bringing of this claim.

Dr Harris very much wanted to pursue his claim to trial, and is deeply concerned by the
continuing lack of any admission from NGN. However, he was not in a position to reject
NGN'’s offer, without the risk of bankruptcy from the costs of a trial, as a result of the
rules on costs, he has been unable to do so. This was a matter of considerable

frustration for him.

Most upsetting of all is that Dr Harris believes he may never know the precise extent of
NGN’s activities, due, as alleged in his pleaded case, to the way he believes it was

concealed at the time and covered up since.



19 NGN’s position throughout these proceedings is that it makes no admissions in relation
to The Sun newspaper, and nor - in this claim — in relation to the News of the World,
and the parties have settled the claim on that basis, However, given NGN has agreed
to pay such a substantial sum by way of damages, and has thereby avoided a public
trial, in relation to his claim for unlawful information gathering, as well as the knowledge
and concealment of those illegal activities by the Editor and Senior Executives there,
the Claimant believes, notwithstanding that the settlement was reached on the agreed
basis of no admissions of liability, that this is tantamount to an admission of liability on

the part of NGN and he therefore feels vindicated in having brought this claim.



